Sdílej se svými přáteli...

Jak předejít nadýmání?

Jak se zbavit nadýmání a jiných zažívacích obtíží?

Nadýmání může být v některých případech příznakem vážnějšího onemocnění, ale většinou je to spíš důsledek nahromadění potravy, tekutin nebo plynů v trávicím traktu, popř. alergie či intolerance na určitá jídla.

Tato nepříjemná obtíž, se kterou má zkušenosti mnoho lidí, má řešení.

Publikováno: 24.12.2015



Před konzultací
−34 kg

Analýza vašeho těla na certifikovaném přístroji


Vzorový jídelníček pro kontrolu vaší ideální váhy


60 minut s nutričním specialistou


Chci vědět více!
Dnes za akční cenu 200 Kč
Původní cena konzultace: 600 Kč

Pokud patříte k jedincům, kteří mají s nadýmáním časté obtíže, přečtěte si, jak mu předejít nebo jej alespoň zmírnit.

Nepřejídejte se

Někdy je příčina pocitu plnosti a nadýmání zcela jednoduchá. Zkrátka jste toho moc snědli. I z tohoto důvodu je lepší jíst přes den častěji, v menších porcích. Při konzumaci nespěchejte, ale jídlo pomalu žvýkejte. Spolu s jídlem spolknete méně vzduchu a vaše tělo bude menší kousky lépe a rychleji trávit.

Vyhýbejte se látkám, které špatně trávíte

Je rozdíl mezi alergií, nesnášenlivostí (intolerancí) a přecitlivělostí na konkrétní složky potravy. Přesnou odpověď, zda se vás některá z těchto možností týká, vám dá jen lékařské vyšetření. Nejčastějšími spouštěči těchto problémů (z nichž všechny se mohou projevovat mj. nadýmáním) však bývají obvykle laktóza (mléčné výrobky), fruktóza, vejce, pšenice a lepek.

Další příčinou může být syndrom dráždivého tračníku (angl. zkratka IBS). Pacienti s IBS často kladně reagují na tzv. dietu s nízkým obsahem FODMAP. Můžete ji vyzkoušet i bez toho, že by vám byl IBS diagnostikován. Je možné, že zjistíte, že se vám při častých problémech s nadýmáním také uleví.

FODMAP je zkratka pro fermentované oligosacharidy, disacharidy, monosacharidy a polyoly, které někteří lidé špatně tráví.

Mezi nejběžnější potraviny s vysokým obsahem FODMAP patří např. pšenice, cibule, česnek, brokolice, hlávkové zelí, květák, artyčoky, fazole, jablka, hrušky, jídla obsahující cukry s názvy končící na -ol (pozor, patří zde rovněž výrobky, které najdete pod značkou „bez cukru“ a žvýkačky) a mléčné produkty. Zkuste proto jmenované druhy potravin na čas omezit.

Pozor na jídla způsobující plynatost

Nadýmání je často provázeno plynatostí. K ní dochází především díky potravinám s vysokým obsahem vlákniny, jakými jsou např. luštěniny (fazole, čočka, hrách) a některé celozrnné výrobky. Rovněž mastné (tučné) pokrmy mohou zpomalit trávení a vyprazdňování žaludku.

TIP: Hodí se zaznamenat si, která konkrétní jídla vám nadýmání, popř. plynatost zhoršují.

Nepolykejte plyny a vzduch

V zažívacím systému se mohou objevit dva druhy plynů – jeden produkovaný bakteriemi ve střevech a druhý, který se do organismu dostává spolu s jídlem a pitím. K tomu dochází především, když pijete sycené nápoje s bublinkami oxidu uhličitého, pijete brčkem, žvýkáte žvýkačku a také pokud při jídle mluvíte či spěcháte.

Pravidelně užívejte enzymatické doplňky stravy a probiotika

Zeptejte se v lékárně na suplementy s enzymy, které napomáhají rozkládat těžko stravitelné sacharidy.  Nejúčinnější jsou ty s obsahem laktázy a alfa-galaktozidázy. Lze je pořídit bez předpisu a často přinášejí okamžitou úlevu. Další možností jsou probiotika, látky zlepšující rovnováhu a zdraví střevní mikroflóry.

Předcházejte zácpě

Zácpa může zhoršovat nadýmání, nicméně jde trochu o paradox. Na zácpu se obvykle doporučuje vláknina, jenže ta na druhou stranu může způsobit nadýmání. Pokud zácpou trpíte, zkuste i jiné možnosti její prevence, jako pravidelný pohyb a zvýšený přísun hořčíku.

Navštivte lékaře

Nepomohla změna jídelníčku a nadýmání je u vás stále častým problémem nebo vás dokonce začíná omezovat v běžném životě? V tomto případě se určitě poraďte s lékařem o vašem zdravotním stavu. Je možné, že netrpíte nějakým chronickým nebo závažným onemocněním.

Na nic nečekejte. Objednejte se do Světa zdraví dnes za akční cenu 200 Kč.
Běžná cena za konzultaci je 600 Kč. Udělejte první krok již dnes!
Chci konečně zhubnout
O hubnutí v NUTRIADAPT jste mohli slyšet v těchto médiích: E15.cz Blesk Katka Cosmopolitan ProŽeny.cz Lidové noviny Rytmus Života Nova ČT1 Žena a život