Sdílej se svými přáteli...

Jak rozeznat nekontrolovatelné chutě od hladu?

Chuť nebo hlad? Jak je od sebe umět bezpečně rozeznat?

Přepadá vás chuť nebo opravdový hlad? Někdy nás tyto pocity dokáží dokonale zmást.

Jak je od sebe rozeznat, a jak jim pomocí úpravy jídelníčku předejít? Mohou být signálem určitého zdravotního problému?

Publikováno: 27.2.2017



Před konzultací
−34 kg

Analýza vašeho těla na certifikovaném přístroji


Vzorový jídelníček pro kontrolu vaší ideální váhy


60 minut s nutričním specialistou


Chci vědět více!
Dnes za akční cenu 200 Kč
Původní cena konzultace: 600 Kč

Porucha rozeznávání hladu a chutí může být u některých lidí hlavní příčinou vzniku nadváhy, nebo v horším případě obezity.

Většinou je tato ztráta kontroly nad jídlem způsobená nedostatečně pestrým a špatně vyváženým jídelníčkem. Ten může být doplněn emocionálním vypětím či stresem.

Patříte také mezi ty, kteří se často přejídají? Nepoznáte, kdy máte opravdu hlad a kdy se jedná jen o dráždivé chutě?

Jak rozeznat chutě od hladu a zabránit přejídání

Příčinu tohoto problému je nutno řešit hned od základu, tedy změnou celkového stravování a úpravou jídelníčku. Ten by měl být především pestrý a bohatý na všechny základní živiny. Je důležité, aby vašemu organismu nic nescházelo.

Je důležité dbát na vyvážený příjem všech tří základních živin. Mají se jimi na mysli bílkoviny, tuky a sacharidy.

Dále je nezbytné častým střídáním různých zdrojů živin zajistit i příjem mikroživin, tedy minerálních látek a esenciálních vitamínů.

Jakmile vašemu tělu bude některá ze základních složek potravy scházet, může se to projevit právě nekontrolovatelnými chutěmi na onen zdroj dané živiny. V horším případě na jiné nezdravé pochutiny.

Naučte se jíst pravidelně

Hlad jednoznačně poznáte po nějaké době, co se ho budete snažit identifikovat a odlišit právě od neovladatelných chutí.

Prvním vodítkem je samozřejmě doba, která uplynula od posledního jídla. Pokud dostanete hlad hodinu po jídle a dali byste si nejlépe dort, jedná se o chutě.

Jakmile vám ale začne kručet v žaludku po tom, co jste od snídaně či oběda nic nepozřeli, jde o pravý hlad.

Doba mezi jídly by měla být ideálně 3-5 hodin, po tomto intervalu zcela určitě hlad přijde. Jestliže nemáte ve svém jídelníčku řád a pravidelnost, zkuste se je naučit. Uvidíte, že rázem se hlad od obyčejných chutí bude rozeznávat mnohem snadněji.

Dodržujte během dne tři velká jídla, a pokud budete pociťovat hlad mezi jídly, dejte si i malou, ale vyváženou svačinu. Ta by měla být složena nejlépe ze sacharidů i bílkovin. Může jí být například ovoce nebo zelenina s mléčným výrobkem.

Dbejte na správné složení všech základních živin

Pokud se budete zaměřovat nejenom na kvantitu, ale hlavně na kvalitu všech denních jídel, pravděpodobně se s nekontrolovatelnými chutěmi už nebudete potýkat.

Typickým příkladem je také to, že člověk celý den nestíhá jíst a poté, co se dostane domu k lednici spořádá, na co přijde. Tento koloběh se opakuje čím dál častěji a daný jedince už ani nedokáže rozeznat, kdy by měl během dne přijít skutečný hlad.

I vynecháním jednoho chodu si můžete zadělat na pořádný problém. Neovladatelné přejídání se s vámi potáhne v další polovině dne. Zkuste tedy hlavní jídla nevynechávat a naučte se pravidelně snídat.

Pokud vaše tělo bude dostávat vše, co potřebuje v dostatečných a pravidelných dávkách, nebude vás přepadat mlsná. V každém jídle se tedy snažte mít komplexní sacharidy, kvalitní plnohodnotné bílkoviny i nějaké ty zdravé tuky a především zeleninu.

Zelenina je plná vysoce sytící vlákniny i jiných nutričně hodnotných látek a zařídí, abyste se cítili sytí po mnohem delší dobu. Také vás později nepřepadnou falešné chutě na něco tučného či sladkého.

Pokud máte s přejídáním opravdu problémy a často se tyto rituály vážou k určitému stresu či emocionálnímu vypětí, raději se obraťte na skutečného odborníka. Ten je tu od toho, aby vám pomohl s psychologickou analýzou vašeho problému. Možná zjistíte, že jedině tato cesta vám dokáže pomoci. Někdy se může jednat o vážné poruchy příjmu potravy, se kterými si není radno zahrávat.

Na nic nečekejte. Objednejte se do Světa zdraví dnes za akční cenu 200 Kč.
Běžná cena za konzultaci je 600 Kč. Udělejte první krok již dnes!
Chci konečně zhubnout
O hubnutí v NUTRIADAPT jste mohli slyšet v těchto médiích: E15.cz Blesk Katka Cosmopolitan ProŽeny.cz Lidové noviny Rytmus Života Nova ČT1 Žena a život