Sdílej se svými přáteli...

Jaké obilniny zařadit do redukčního režimu?

Jaké obilniny jíst při hubnutí?

Pokud zvolíte vhodný druh, můžete si při dietě dopřát i pečivo, popř. jiné výrobky vyrobené z obilnin.

Přečtěte si v tomto článku, jaké obilniny lze zařadit do redukčního režimu bez výčitek svědomí.

Publikováno: 30.1.2017



Před konzultací
−34 kg

Analýza vašeho těla na certifikovaném přístroji


Vzorový jídelníček pro kontrolu vaší ideální váhy


60 minut s nutričním specialistou


Chci vědět více!
Dnes za akční cenu 200 Kč
Původní cena konzultace: 600 Kč

Obilniny by měly tvořit pravidelnou součást vašeho jídelníčku, protože obsahují důležité vitamíny, minerály, stopové prvky a antioxidanty.

Ani lidé s alergií na lepek a celiaci nepřijdou zkrátka, mnoho druhů je dnes již bezlepkových. O jakých obilninách je konkrétně řeč?

Ječmen

Patří k nejstarším pěstovaným obilninám na světě. V mnoha kulturách se používá do dušených jídel, polévek a chleba.

Díky svému vysokému obsahu živin je vhodný třeba pro vegany.

Najdete v něm:

  • vlákninu
  • vitamín B1 (thiamin)
  • vitamín B3 (niacin)
  • vitamín B6 (pyridoxin)
  • železo
  • draslík
  • selen
  • hořčík
  • zinek
  • měď
  • fosfor
  • fytochemikálie s antioxidačními vlastnostmi

Především vláknina v ječmeni pomáhá hubnout. Rychleji zasytí a člověk pak nemá delší dobu hlad. Navíc je nízkotučný a stejně jako ostatní rostliny samozřejmě bez cholesterolu.

Doporučuje se zejména pít šťávu z mladého ječmene (jeho usušením, rozdrcením nebo vylisováním vznikne prášek, který se smíchá s vodou či ovocným džusem).

Ječmen dále napomáhá:

  • snižovat riziko vysokého krevního tlaku
  • je prevencí před diabetem, osteoporózou, žlučníkovými kameny, rakovinou, dětským astmatem
  • celkově podporuje kardiovaskulární a zažívací systém
  • pozitivně působí na elasticitu pleti

Pšenice špalda

Pěstovala se již před 8000 lety, později ustoupila šlechtěné pšenici. V současnosti se s velkou slávou vrací. Je považována za zdravější, má nejvíc bílkovin ze všech obilnin, je lehce stravitelná a dobře chutná (chutí připomíná ořechy).

Stejně jako ječmen, rovněž podporuje ztrátu kil, detoxikaci organismu a zdravé trávení díky vláknině.

Je dobrým zdrojem:

  • vitamínu B2 (riboflavin)
  • vitamínu B3
  • draslíku
  • hořčíku
  • fosforu
  • zinku

Šálek vařené špaldy obsahuje 246 kalorií a jen 1,65 g tuku.

Prospívá kostem, nervům, buňkám a štítné žláze a je prevencí před cukrovkou, popř. inzulinovou rezistencí.

Vyrábí se z ní různé druhy pečiva (chléb, sušenky, koláče, pizza), ale též těstoviny či káva. Hodí se do kaší, polévek i salátů.

Pohanka

Tuto nízkokalorickou potravinu mohou jíst také celiaci, protože v ní není lepek.

Najdete v ní:

  • proteiny
  • aminokyseliny
  • vlákninu
  • železo
  • hořčík
  • draslík
  • vápník
  • fosfor
  • jód
  • vitamíny skupiny B
  • vitamín E

Většina těchto složek pomáhá různými způsoby při dietě:

  • pročišťují tělo
  • urychlují spalování tuků
  • zabraňují pocitům hladu
  • napomáhají snižovat cholesterol
  • podporují zažívání celkově

Zajímavostí je, že obsahuje látku zvanou rutin blahodárně působící na cévy, popř. křečové žíly. Kromě toho je pohanka dobrá pro pacienty s anémií, vysokým tlakem a nemocemi jater.

Prodává se ve formě krup (zrna), lámanky, krupice, mouky nebo vloček. Připravují se z ní kaše, placky (tortilly), chléb, sušenky, zapékané pokrmy, hodí se do polévek a salátů.

Jáhly

Tato bezlepková surovina se vyrábí loupáním prosa. Známé jsou již z tradiční české kuchyně (jáhelník, jáhelná kaše či škubánky).

Stejně jako ostatní zmíněné obilniny jsou jáhly zdrojem:

  • vlákniny
  • vitamínů skupiny B
  • draslíku
  • hořčíku
  • fosforu
  • mědi
  • železa
  • zinku
  • antioxidačních fytonutrientů

Zkuste si je dát ke snídani (uvařené s jablečným džusem a ozdobené rozinkami, hnědým cukrem nebo ořechy), udělat z nich placky, přidat do jogurtu, zeleninového i ovocného salátu, polévky či omáčky.

Quinoa

Pěstovali ji už Indiáni ve starověké střední a jižní Americe, nyní je považována za moderní superpotravinu.

Jedná se o bezlepkovou pseudoobilninu obsahující mnohem víc minerálů než třeba pšenice a kukuřice.

nízký glykemický index (35), proto se užívá jak v diabetických tak redukčních dietách.

Je skvělá na zahušťování (polévek, placek), k přípravě sladkých jídel, k zelenině i sušenému ovoci nebo místo rýže.

Na nic nečekejte. Objednejte se do Světa zdraví dnes za akční cenu 200 Kč.
Běžná cena za konzultaci je 600 Kč. Udělejte první krok již dnes!
Chci konečně zhubnout
O hubnutí v NUTRIADAPT jste mohli slyšet v těchto médiích: E15.cz Blesk Katka Cosmopolitan ProŽeny.cz Lidové noviny Rytmus Života Nova ČT1 Žena a život