Sdílej se svými přáteli...

Kardio vs HIIT

Rozdíl mezi kardio cvičením a HIIT v otázce spalování kalorií

Pokud toužíte po ztrátě nadbytečných kil nebo se chcete dostat do kondice, kardio cvičení  i HIIT jsou těmi správnými volbami.

V čem se mezi sebou liší a který z těchto tréninků zvolit v závislosti na vašem cíli? Dozvíte se v dnešním článku.

Publikováno: 29.4.2019



Před konzultací
−8 kg

Analýza vašeho těla na certifikovaném přístroji


Vzorový jídelníček pro kontrolu vaší ideální váhy


60 minut s nutričním specialistou


Chci vědět více!
Dnes za akční cenu 200 Kč
Původní cena konzultace: 600 Kč

Kardio cvičení posiluje srdce, svaly a plíce a spaluje se při něm hodně kalorií.

Při klasickém kardio tréninku se však příliš nemění jeho intenzita.

Např. při běhu, plavání apod. většina lidí udržuje mírné tempo a stabilní rychlost, které sice pomáhají spalovat kalorie, jenže nemají výrazné účinky na konzistentní spalování tuků.

Proto je vhodné zapojit do svého programu i vysoce intenzivní intervalový trénink, známý pod zkratkou HIIT.

Co je to vlastně HIIT?

Tato aktivita kombinuje kardio cvičení střední a vysoké intenzity, které kromě posilování a spalování kalorií umožňuje organismu také spalovat tuky ještě dlouho po skončení tréninku.

Obvykle se při ní zvyšuje po určitou dobu (v závislosti na druhu prováděné činnosti) srdeční frekvence na 80-90 % z maxima.

Poté zas tato frekvence klesá na cca 30-40 % (doba na zotavení, při níž si tělo může odpočinout v přípravě na další intenzivní část tréninku).

V čem je HIIT lepší než klasické kardio?

Kratší tréninky

Nejenže ušetříte čas, avšak krátká intenzivní aktivita má stejné, ne-li lepší výsledky, jako když věnujete cvičení více času při pomalejším tempu.

Zvýšená výkonnost

Tradiční kardio stimuluje tzv. aerobní (kardiovaskulární) systém a umožňuje tělu efektivněji využívat kyslík, což je sice prospěšné, ovšem HIIT ovlivňuje též systém anaerobní a to přináší celou řadu výhod: dochází k zlepšení síly, výbušnosti, rychlosti a vytrvalosti, posílení svalů, kostí a kloubů.

Lepší spalování kalorií

HIIT napomáhá spalování kalorií a tuků (včetně problémového břišního) nejen přímo při tréninku, ale i po jeho skončení. Tím se zrychluje rovněž metabolismus, a to po dobu několika hodin až dní.

Účinnější využívání glukózy

Glukóza je jednoduchý cukr, důležitý zdroj energie a součást mnoha sacharidů. Organismus ho buď využívá k získání energie anebo ji vyloučí.

U lidí věnujících se HIIT je glukóza využívána efektivněji než u těch, kdo provozují klasické kardio. Přebytek glukózy totiž může vést k obezitě, diabetu a srdečním onemocněním.

Větší tolerance fyzické zátěže

Lidé, kteří do svého programu zapojují HIIT jsou výkonnější a lépe snášejí také další zátěž jako silový trénink, účast na sportovních aktivitách, práci vestoje, náročnou fyzickou práci apod.

Nevýhody HIIT oproti tradičnímu kardiu

HIIT má však i své nevýhody. Za prvé je to přetrénování. Příliš časté střídání vysoce intenzivního pohybu s pomalejším tempem může vést až k úzkosti a stresu. Proto se doporučuje provádět jej maximálně 2x-3x týdně a nejlépe ráno či alespoň 6-7 hodin před spaním.

Za druhé, není vhodný pro úplné začátečníky. Nemáte-li dostatečnou kondičku, hrozí riziko zranění a vyčerpání.

Jaký typ tréninku tedy zvolit?

To je do značné míry individuální a závisí na vašem zdraví, kondici, času, který můžete cvičení věnovat, vašich cílech a rychlosti, jaké jich chcete dosáhnout a na tom, jaký druh cvičení vám celkově vyhovuje.

Ideální je jak klasické kardio tak HIIT kombinovat, popř. se poraďte s lékařem nebo trenérem.

Na nic nečekejte. Objednejte se do Světa zdraví dnes za akční cenu 200 Kč.
Běžná cena za konzultaci je 600 Kč. Udělejte první krok již dnes!
Chci konečně zhubnout
O hubnutí ve Světě zdraví jste mohli slyšet v těchto médiích: E15.cz Blesk Katka Cosmopolitan ProŽeny.cz Lidové noviny Rytmus Života Nova ČT1 Žena a život