Sdílej se svými přáteli...

Prebiotika a jejich vliv na lidské zdraví

Pevné zdraví s prebiotiky

Zdravé tělo je výsledkem komplexního přístupu, který k sobě zaujímáme.

Pro pevné zdraví je stejně jako pravidelný pohyb důležitá i vyvážená strava. Její součástí by měla být mimo jiné právě prebiotika.

Publikováno: 22.8.2016



Před konzultací
−4 kg

Analýza vašeho těla na certifikovaném přístroji


Vzorový jídelníček pro kontrolu vaší ideální váhy


60 minut s nutričním specialistou


Chci vědět více!
Dnes za akční cenu 200 Kč
Původní cena konzultace: 600 Kč

Co jsou prebiotika?

Prebiotikem se rozumí vláknina v podobě oligosacharidů. Je těžko stravitelná, v mnohých případech dokonce nestravitelná. Tato potravinová přísada stimuluje a zároveň potlačuje růst patogenních bakterií v tlustém střevě.

Jinými slovy, vytváří vhodné podmínky pro správný růst a aktivitu přátelských bakterií, které jsou pro udržení lidského zdraví nezbytné.

Druhy prebiotik

Prebiotika dělíme na přirozená a syntetická. Jaký že je mezi nimi rozdíl?

Z přirozených prebiotik je jedním z nejvýznamnějších oligosacharid inulin. Jde o prášek bílého zabarvení s lehce nasládlou chutí. Najdete ho v kořenu čekanky, dále v česneku, pórku nebo cibuli.

Samotný inulin se ale přidává i do některých mléčných výrobků, nealkoholických nápojů či marmelád. Ocení ho také diabetici, jelikož se používá k přípravě pokrmů jako náhražka za cukr.

Mezi syntetická prebiotika patří například laktulóza. Jedná se o oligosacharid na bázi galaktózy a fruktózy. Často se připravuje chemickou úpravou inulinu nebo škrobu.

Od přirozených prebiotik se tak liší především způsobem vzniku. Na rozdíl od inulinu není vstřebatelná, ale pro bakterie tlustého střeva je velmi důležitá. Laktulóza se ve formě roztoku užívá také jako projímadlo.

Výskyt prebiotik

Prebiotika se vyskytují, jak už bylo naznačeno výše, hlavně v obilovinách, luštěninách, ovoci a zelenině. Vybírejte ale pouze takové oligosacharidy, které vám nezpůsobí nadýmání či jiné trávicí problémy!

Zdravotní účinky prebiotik

  • Příznivě ovlivňují složení mikroflóry zažívacího traktu
  • Zvětšují objem stolice a tím zlepšují střevní pasáže
  • Slouží jako prevence proti zácpě, nádorů tlustého střeva a konečníku
  • Snižují hladinu krevního tuku a cholesterolu

Dávkování prebiotik

Doporučovaný denní příjem prebiotik je u mužů 0,3 g na kg hmotnosti. U žen 0,4 g na kg hmotnosti.

Na nic nečekejte. Objednejte se do Světa zdraví dnes za akční cenu 200 Kč.
Běžná cena za konzultaci je 600 Kč. Udělejte první krok již dnes!
Chci konečně zhubnout
O hubnutí v NUTRIADAPT jste mohli slyšet v těchto médiích: E15.cz Blesk Katka Cosmopolitan ProŽeny.cz Lidové noviny Rytmus Života Nova ČT1 Žena a život