Sdílej se svými přáteli...

Příjem vápníku z rostlinných zdrojů

V jakých zdrojích rostlinného původu hledat vápník

Vápník je minerál, který se v těle podílí na mnoha fyziologických pochodech. Jeho příjem je pro celkové zdraví klíčový.

Jaká je jeho využitelnost z rostlinných zdrojů a ve kterých konkrétně ho hledat? Dozvíte se v článku.

Publikováno: 1.4.2019



Před konzultací
−9 kg

Analýza vašeho těla na certifikovaném přístroji


Vzorový jídelníček pro kontrolu vaší ideální váhy


60 minut s nutričním specialistou


Chci vědět více!
Dnes za akční cenu 200 Kč
Původní cena konzultace: 600 Kč

Vápník je látkou, důležitou především pro zdraví kostí a zubů. V organismu má ale i mnoho dalších důležitých úkolů (podílí na srážení krve, imunitě, ale i nervosvalové činnosti).

Přísun vápníku je důležitý zejména v období dětského věku a dospívání, jelikož právě tehdy tělo určí, zda bude kostní hmota v průběhu dalších let dostatečně mineralizovaná.

Na dostatek vápníku by měly dbát i ženy středního věku, u kterých probíhají hormonální změny. Riziko osteoporózy se v tomto věku několikrát zvyšuje.

Odkud vápník čerpat?

Vápník se přirozeně vyskytuje jak v živočišných, tak v rostlinných zdrojích. Nejznámějším zdrojem vápníku je mléko, odkud je vápník nejlépe vstřebatelný, a to něco kolem 30 %.

Mléko obsahuje látky podporující jeho využitelnost jako je vitamin D nebo mléčný cukr, tzv. laktóza.

Dále vápník můžete čerpat i ze sardinek, pokud je jíte i s kostmi. Naleznete ho ale i v některých rostlinných zdrojích, přičemž jeho využitelnost odtud je poněkud odlišná.

Rostlinné zdroje vápníku, ano či ne?

Jak je to tedy s rostlinnými zdroji vápníku, mohou nahradit přísun mléka a být plnohodnotným zdrojem vápníku? Ne tak úplně.

Zatímco využitelnost vápníku z živočišných zdrojů je něco kolem 30 %, u většiny rostlinných zdrojů je to potom kolem 5-10 %.

Ty rostlinné obsahují kromě vápníku i další složky, jako jsou například fytáty či oxaláty, které obsažený vápník vyvazují, a poté je tedy jeho využitelnost mnohem horší.

Ovšem i v rostlinné říši můžete narazit na výjimky, mezi které patří třeba brokolice nebo kapusta, u kterých je využitelnost tohoto prvku mnohem vyšší, než je tomu u dalších rostlinných zdrojů.

Nejlepší možné řešení

V ideálním případě byste měli rostlinné i živočišné zdroje střídat a zajistit si tak ve svém stravování co největší různorodost.

Pokud chcete přijímat dostatek vápníku ze stravy a vyhnout se nepříjemnostem spojeným s jeho nedostatkem, nezbývá vám opět nic jiného než udržovat svůj jídelníček pestrý a dbát na dostatečný přísun potravin obsahující tuto živinu.

Na dostatek vápníku byste se pak měli zaměřit zejména v období dospívání, anebo u žen středního věku, které prochází hormonálními změnami a může u nich být zvýšené riziko výskytu osteoporózy.

Na nic nečekejte. Objednejte se do Světa zdraví dnes za akční cenu 200 Kč.
Běžná cena za konzultaci je 600 Kč. Udělejte první krok již dnes!
Chci konečně zhubnout
O hubnutí ve Světě zdraví jste mohli slyšet v těchto médiích: E15.cz Blesk Katka Cosmopolitan ProŽeny.cz Lidové noviny Rytmus Života Nova ČT1 Žena a život