Sdílej se svými přáteli...

Proč bez bílkovin nezhubnete?

Bílkoviny a hubnutí

Bílkoviny jsou základním stavebním kamenem vašeho těla. Bez nich by nevznikl žádný život. Pokud si myslíte, že se bez nich obejdete, hluboce se mýlíte. Skládají se z nich svaly a všechny orgány vašeho těla. Jsou nezbytné, aby váš organismus správně fungoval. Potřebujete je i při hubnutí, takže na diety s výrazným omezením bílkovin raději zapomeňte.

Publikováno: 3.3.2015



Před konzultací
−4 kg

Analýza vašeho těla na certifikovaném přístroji


Vzorový jídelníček pro kontrolu vaší ideální váhy


60 minut s nutričním specialistou


Chci vědět více!
Dnes za akční cenu 200 Kč
Původní cena konzultace: 600 Kč

Ženy jsou k nedostatku náchylnější

Pokud máte hlad, cítíte se slabí a je možné, že vám chybí právě bílkoviny. Dá se říci, že obecně nedostatek bílkovin je spíše problémem žen než mužů. Pánové si totiž často a s oblibou dopřejí šťavnatý steak, zatímco dámy dají v obavách o svoji linii raději přednost misce zeleninového salátu.

To je ovšem chyba. Chybějící bílkoviny se projeví celkovou slabostí nebo i chudnutím svalů. Proto se zaměřte na bílkoviny v potravinách a snažte se je zařazovat každý den do svého jídelníčku.

Pestrá nabídka dietní stravy

Které potraviny jsou bohaté na bílkoviny? Největší množství bílkovin najdete v mase, vejcích, mléčných výrobcích. Pokud máte ovšem obavy, že ve výše zmíněných potravinách se vyskytuje hodně tuku a stoupne vám hladina cholesterolu, vězte, že kvalitní bílkoviny se dají nalézt i v potravinách rostlinného původu.

Vynikajícím zdrojem bílkovin jsou obiloviny a luštěniny, stejně tak sójové maso, tofu, tempeh či rybí maso. Tyto výrobky jsou ideální, pokud chcete hubnout, protože neobsahují mnoho tuku. Velmi dietním produktem je Šmakoun, tedy hmota z vaječných bílků.

Tělo si nesmí brát ze svalů

Optimálním příjmem bílkovin ve stravě si bez potíží udržíte svalovou hmotu a naopak budete hubnout hmotu tukovou. Pokud byste ovšem svému tělu nedodali dostatek bílkovin, bralo by si je ze svalů.

Pokud si bílkoviny správně dávkujete do každého jídla, v kombinaci se sacharidy vás dokážou účinně a na delší dobu zasytit. Necítíte hlad a hubnete.

Kolik bílkovin, kdy a v jaké formě by vaše tělo mělo dostat? Výživoví odborníci uvádějí, že celkově by měly bílkoviny tvořit 30 % denního příjmu. Pokud si tuto hodnotu převedete na gramy, činí to 0,8 až jeden gram bílkovin počítaný na jeden kilogram vaší hmotnost. Tedy muž o hmotnosti 80 kg by měl denně sníst 60‒80 g bílkovin.

Poměr hraje ve prospěch rostlinných druhů

Nutriční poradci upozorňují, že proteiny, což je odborný název pro bílkoviny, by měly být přijímány vyváženě v rámci poměru rostlinných a živočišných bílkovin. Tento ukazatel hraje ve prospěch rostlinných bílkovin, kterých by měly být dvě třetiny, zbylá třetina připadá na živočišné bílkoviny.

V živočišných bílkovinách najdete více cholesterolu a skrytých tuků vůbec, což zdraví a štíhlé linii neprospívá. Rostlinné bílkoviny sice mají tuku a cholesterolu minimum, ale zase se hůře tráví. Jejich konzumace je často spojena s nadýmáním, plynatostí a podobně.

Správný jídelníček už od rána

Jak bílkoviny zařazovat do jídelníčku? Nejlépe už od rána. Správná snídaně musí obsahovat vyvážený poměr sacharidů a bílkovin. Dáte-li si celozrnný chléb (sacharidy), měli byste k němu přidat dietní šunku nebo netučný sýr (bílkoviny).

Totéž k obědu. Brambory, těstoviny či rýži (sacharidy) doplňte masem (bílkoviny). S přibývajícími denními hodinami byste pak už měli na sacharidy zapomenout a jíst jen bílkoviny, například na odpolední svačinu netučný bílý jogurt, k večeři rybí maso se zeleninovým salátem. Tak účinně dosáhnete štíhlé linie.

Jaké zdravé bílkoviny by měly být součástí jídelníčku? Například krůtí maso, netučné mléko a výrobky z něj, sójové výrobky, rybí maso, například tuňák. Pokud aktivně sportujete, nezapomínejte, že proteiny jsou určeny pro růst svalů. Bez bílkovin svalnaté postavy rozhodně nedocílíte.

Na nic nečekejte. Objednejte se do Světa zdraví dnes za akční cenu 200 Kč.
Běžná cena za konzultaci je 600 Kč. Udělejte první krok již dnes!
Chci konečně zhubnout
O hubnutí v NUTRIADAPT jste mohli slyšet v těchto médiích: E15.cz Blesk Katka Cosmopolitan ProŽeny.cz Lidové noviny Rytmus Života Nova ČT1 Žena a život