Sdílej se svými přáteli...

Vláknina, vláknina a ještě jednou vláknina…

Dieta a pečivo

Je jednou z nepostradatelných složek ve stravě člověka. Její vliv na organismus je velmi prospěšný. A přesto jí máme stále málo.

Publikováno: 2.5.2013



Před konzultací
−11 kg

Analýza vašeho těla na certifikovaném přístroji


Vzorový jídelníček pro kontrolu vaší ideální váhy


60 minut s nutričním specialistou


Chci vědět více!
Dnes za akční cenu 200 Kč
Původní cena konzultace: 600 Kč

Ještě před několika lety bylo slovo vláknina pro nás jako cizí. Nyní ji známe všichni a stále častěji myslíme na to, abychom měli její dostatek ve stravě.

Ale co to vlastně je? A v čem nám pomáhá? Ve zkutečnosti to není nic jiného, než pouhá celulóza. Jsou to nestravitelné rostlinné součásti, které naším tělem jednoduše projdou, a při tom fungují jako čisticí prostředek, který napomáhá odstranit škodlivé látky z našeho trávicího traktu.

Nezapomínejme na ni

Vláknina je v poslední době vychvalována až do nebes. Její pozitivní účinky na náš zdravotní stav jsou ale opravdu velmi prospěšné a její dostatek v potravě je důležitý.

V celé historii potravin jsme měli vlákniny takřka vždy dostatek a to při konzumaci zeleniny, ovoce, ale i mouky, která nebyla hladká a měla v sobě mnohé další součásti semen. Moderní zpracování potravin však směřovalo jinam. Mouku jsme se naučili vyšlechtit do hladké a velmi čisté sypké hmoty, kde není ani smítko vlákniny. Stále jsme se snažili mít čistší a chutnější potraviny. Zapomněli jsme na ovesné vločky a jiné obiloviny.

Jídlo si nyní umíme připravit v továrnách, nepotřebujeme čerstvé suroviny a všechny možné barvy a chutě umíme vytvořit synteticky. Na co konzumovat celozrnné výrobky či jiné přírodní potraviny, když ty umělé mají lepší chuť i vlastnosti a déle vydrží? Dostali jsme se až tak daleko, že vláknina z naší stravy zmizela a nedodržíme ani minimální potřebnou denní dávku. Během jedné generace jsme se začali potýkat s rakovinou tlustého střeva, konečníku, problémy se zažíváním a trávením. Proč? Chybí nám vláknina.

Hubneme s vlákninou

Nejen špatné trávení volá po vláknině, ona je důležitá i v oblasti hubnutí. Vláknina na hubnutí je totiž skvělým prostředkem, jak se zasytit a nepřijímat zbytečné kalorie. Navíc i uděláme něco pro své zdraví, protože slouží jako čisticí prostředek našich střev.

Vláknina díky svým vlastnostem v žaludku nabotnává a zabere tak mnohem více místa. Tedy cítíme se zasyceni a nemusíme zkonzumovat příliš mnoho jídla. Pokud sníme nějaké jídlo a doplníme například vlákninu ve formě tablet, zasytíme se, ale nedodáme tělu zbytečně mnoho kalorií. Těžká jídla jsou i lépe stravitelná.

Kde je ji nejvíce?

Jak jsme si již uvedli, nejvíce vlákniny obsahuje celozrnné pečivo, ovesné vločky, obiloviny, ovoce a zelenina, ale lze ji konzumovat i ve formě nápoje nebo tablet. Vláknina je nestravitelná a v těle zvětší svůj objem.

Organismus ji následně vyloučí a to i s mnoha škodlivými látkami. Vláknina je vhodná i při nadměrné konzumaci masa, jelikož je maso hůře stravitelné a to je pro naše trávicí ústrojí velmi namáhavé. Ten, kdo konzumuje více masa, tučných výrobků nebo bílého pečiva, by tak měl vlákninu získávat z jiných potravin nebo ve formě doplňků stravy.

Vláknina je pro naše tělo přirozená a její nedostatek se projevuje nejen špatným zažíváním, ale i následnými chorobami. Může to dojít až k rakovině. Bohužel řešení je poté velmi komplikované a přitom prevence není vůbec složitá.

Na nic nečekejte. Objednejte se do Světa zdraví dnes za akční cenu 200 Kč.
Běžná cena za konzultaci je 600 Kč. Udělejte první krok již dnes!
Chci konečně zhubnout
O hubnutí v NUTRIADAPT jste mohli slyšet v těchto médiích: E15.cz Blesk Katka Cosmopolitan ProŽeny.cz Lidové noviny Rytmus Života Nova ČT1 Žena a život