Sdílej se svými přáteli...

Zabraňte pálení žáhy úpravou životního stylu

Pálení žáhy je nepříjemný pocit, který občas potká každého z nás. Projevuje se pálením v hrudi, hrdle, tlakem za hrudní kostí, nadýmáním, říháním a pocitem na zvracení.

Pálení žáhy můžete odvrátit úpravou životního stylu. V čem úprava spočívá se dozvíte v dnešním článku.

Publikováno: 26.11.2019



Před konzultací
−34 kg

Analýza vašeho těla na certifikovaném přístroji


Vzorový jídelníček pro kontrolu vaší ideální váhy


60 minut s nutričním specialistou


Chci vědět více!
Dnes za akční cenu 200 Kč
Původní cena konzultace: 600 Kč

Pálení žáhy se často vyskytuje u těhotných žen, u ostatních jsou spouštěčem obvykle smažená, mastná nebo pikantní jídla, ale také stres či nadváha.

Nepříjemný pocit vzniká návratem kyselých žaludečních šťáv do jícnu. Většinou jde o problém, který můžete jednoduše vyřešit sami.

Jak zabránit pálení žáhy?

Upravte svůj jídelníček

Jak už bylo zmíněno výše, nejvíce problémová jsou smažená, mastná a pikantní jídla.

Mohou to však být i další skupiny potravin, např. čokoláda, citrusové plody, uzeniny, majonézy, některá zelenina (cibule, zelí, kapusta, papriky, rajčata), máta nebo silně kořeněné pokrmy.

Všem těmto jídlům se vyhýbejte hlavně večer, jezte po menších porcích a pomalu.

Spouštěčem mohou být také nápoje

Mezi rizikové patří alkohol, káva, perlivé a bublinkové nápoje.

Naopak pomoci, když už vás žáha pálí, mohou sklenka vody s vymačkanou šťávou z citronu, popř. s lžičkou jablečného octa (citron a ocet jsou sice kyselé, ale působí zásaditě) či zázvorový čaj.

Udržujte si zdravou váhu

Podle studií je u obézních lidí téměř trojnásobně vyšší pravděpodobnost vzniku pyrózy. Ztráta nadbytečných kil může toto riziko snížit až o 40 %.

Vědci si nejsou jisti, proč přesně zhubnutí pomáhá, možná proto, že tuk kolem středu těla zvyšuje tlak na žaludek a tlačí žaludeční šťávy zpět do jícnu.

Nadváha, ale také obezita může narušit schopnost žaludku se rychle vyprázdnit.

Žvýkejte

Žvýkačka potlačuje pálení žáhy zřejmě z toho důvodu, že zvyšuje produkci slin neutralizujících žaludeční kyseliny. Pozor ovšem na mátové příchutě.

Místo žvýkačky je možné cucat také tvrdé bonbony.

Dopřejte si pohyb

Podle výzkumů 30 minut cvičení jednou nebo vícekrát za týden snižuje riziko pyrózy na polovinu. Pomůže vám rovněž zdravě shodit kila.

Vhodné jsou tzv. nízko nárazové aktivity. Před a po tréninku nekonzumujte těžká jídla.

Natřeste si polštář

Zní to zvláštně? Pravda je, že jestli si hned po jídle půjdete lehnout, žaludeční šťávy se rychleji vrátí zpět do jícnu. Pokud to ale jinak nejde, dejte si alespoň polštář výše pod hlavu anebo nadzvedněte čelo postele o cca 10-15 cm.

Doporučuje se i tzv. klínový polštář a spánek na levé straně.

Nekuřte

Jste zvyklí dát si po jídle cigaretu? Mnoho lidí říká, že si zapálí, aby se jim lépe trávilo, jenže je to přesně naopak. Kouření má (samozřejmě mimo celé řady jiných škodlivých účinků) negativní vliv také na jícnový svěrač.

Rychlá pomoc

V případě, že na vás pocit pálení žáhy už přišel, vyzkoušejte některé babské rady, např. lžičku jedlé sody smíchanou s vodou, hrstku mandlí, aloe vera či fenykl.

V lékárně najdete speciální léky ve formě sirupů nebo pastilek.

Na nic nečekejte. Objednejte se do Světa zdraví dnes za akční cenu 200 Kč.
Běžná cena za konzultaci je 600 Kč. Udělejte první krok již dnes!
Chci konečně zhubnout
O hubnutí v NUTRIADAPT jste mohli slyšet v těchto médiích: E15.cz Blesk Katka Cosmopolitan ProŽeny.cz Lidové noviny Rytmus Života Nova ČT1 Žena a život