Sdílej se svými přáteli...

Zdravá strava jako základ prevence civilizačních nemocí

Chraňte se před civilizačními nemocemi tou správnou stravou

Civilizační nemoci jsou skupinou onemocnění, které se častěji vyskytují ve vyspělých zemích.

Snadnou prevencí může být pravidelný pohyb a příjem těch správných potravin. O jaké potraviny se jedná? Čtěte dále.

Publikováno: 22.1.2018



Před konzultací
−25 kg

Analýza vašeho těla na certifikovaném přístroji


Vzorový jídelníček pro kontrolu vaší ideální váhy


60 minut s nutričním specialistou


Chci vědět více!
Dnes za akční cenu 200 Kč
Původní cena konzultace: 600 Kč

Za příčinu civilizačních chorob je považován moderní městský životní styl spojený s konzumací nezdravých jídel.

Mezi taková jídla, která člověku škodí, patří průmyslově zpracované, smažené potraviny s rafinovanými cukry, s přemírou soli a škodlivých tuků.

Na špatném zdravotním stavu se velkou měrou podílí i pití alkoholu a kouření, každodenní stres a nedostatek pohybu.

Všechny jmenované faktory přispívají k tomu, že se v těle nahromadí nebezpečné radikály urychlující rozvoj řady onemocnění.

Za civilizační nemoci se často označují různé kardiovaskulární problémy (ateroskleróza, infarkt, cévní mozková příhoda, vysoký tlak), obezita a diabetes, deprese, chronický únavový syndrom a syndrom vyhoření.

Alzheimerova choroba, revmatické obtíže, předčasné porody a potraty, některé vývojové vady novorozenců a rakovina nesou stejné označení.

Základní principy zdravého stravování

Tato pravidla jsou zásadní pro snížení rizika vzniku jakéhokoli civilizačního (a samozřejmě i dalších typů) onemocnění:

  1. Hlídejte si porce.
  2. Jezte více ovoce a zeleniny.
  3. Zaměřte se na celozrnné výrobky (ječmen, oves, pohanka, quinoa apod.) a upřednostňujte je před bílou moukou, sladkým a slaným pečivem.
  4. Volte prospěšné tuky (v kvalitních panenských olejích jako olivový, kanolový, z lněného semínka atd., mořských rybách, ořeších, semínkách, avokádu a některých druzích margarínu) a vyhýbejte se tukům v másle, sádle, slanině, smetanových omáčkách, hydrogenovaných margarínech, kakaovém másle, kokosových, palmových a palmojádrových olejích.
  5. Sacharidy konzumujte komplexní, najdete je v celozrnných produktech, čerstvé zelenině a ovoci, luštěninách, ořeších a semínkách + vláknině. Pozor na jednoduché, přidané a rafinované cukry ve sladkostech včetně sladkých nápojů a bílé mouce.
  6. Nezapomínejte na dostatek proteinů z nízkotučných mléčných výrobků, vajec, ryb, drůbeže (zbavené kůžičky) a libového masa, luštěnin a sóji.
  7. Omezte sodík (sůl). Pro dochucování používejte bylinky a koření.
  8. Hlídejte si dostatečný přísun draslíku, vápníku, vitamínu D a dalších vitamínů a minerálů.
  9. Nepřehánějte to s alkoholem, nekuřte a hodně se hýbejte.

Potraviny zdravé pro srdce

Jako prevence kardiovaskulárních civilizačních chorob jsou dobré tyto potraviny:

  • losos
  • ovesná kaše
  • borůvky
  • tmavá čokoláda (min. 60-70 % kakaa)
  • citrusy
  • rajčata
  • ořechy
  • luštěniny
  • extra panenský olivový olej
  • zelený čaj
  • brokolice
  • špenát
  • kapusta
  • lněná semínka
  • avokádo
  • granátové jablko
  • celozrnné produkty

Potraviny proti vzniku diabetu

Pro snížení rizika cukrovky jezte:

  • jablka
  • řecký jogurt
  • chřest
  • fazole a další luštěniny
  • chia a dýňová semínka
  • bobulovité ovoce
  • hnědou rýži
  • ocet

TIP: Hlídejte si zdravou váhu.

Potraviny chránící proti stresu a depresím

Vhodné „protistresové“ potraviny jsou:

  •  chřest
  • avokádo
  • bobulovité ovoce
  • kešu
  • vlašské ořechy a pistácie
  • heřmánkový a zelený čaj
  • tmavá čokoláda
  • česnek
  • ovesná kaše
  • pomeranče
  • ústřice
  • listová zelenina
  • organické krůtí a hovězí maso
  • fermentovaná jídla

Všechny zmiňované potraviny působí i „antidepresivně“. Pokud trpíte depresemi, zvyšte příjem vitamínu D, selenu a omega-3 mastných kyselin.

Potraviny jako prevence Alzheimerovy choroby

Proti demenci a Alzheimerově chorobě vás mohou ochránit potraviny spadající do tzv. MIND diety. Jedná se o jídla podporující mozkové funkce a aktivitu:

  • listová a jiná zelenina
  • fazole a ostatní luštěniny
  • celozrnné výrobky
  • bobulovité ovoce
  • omega-3
  • ořechy a semínka
  • různé koření a bylinky (skořice, pelyněk, kurkuma, kmín)

Potraviny proti vzniku rakoviny

Rakovinu mohou mj. vyvolat již zmiňované volné radikály v těle. Nejúčinnějšími bojovníky proti nim, které je z organismu odstraňují, jsou tzv. antioxidanty.

Jejich nejlepšími zdroji jsou:

  • goji (kustovnice čínská)
  • borůvky
  • tmavá čokoláda
  • pekanové ořechy
  • vařený artyčok
  • černý bez
  • fazole červená ledvina
  • brusinky
  • ostružiny
  • koriandr
  • grepy a pomeranče
  • ořechy
  • tmavě zelená zelenina
  • sladké brambory
  • zelený čaj
  • celozrnné produkty
Na nic nečekejte. Objednejte se do Světa zdraví dnes za akční cenu 200 Kč.
Běžná cena za konzultaci je 600 Kč. Udělejte první krok již dnes!
Chci konečně zhubnout
O hubnutí ve Světě zdraví jste mohli slyšet v těchto médiích: E15.cz Blesk Katka Cosmopolitan ProŽeny.cz Lidové noviny Rytmus Života Nova ČT1 Žena a život