Sdílej se svými přáteli...

Celozrnná dieta

Z pestré palety diet patří celozrnná nepochybně mezi ty zdravé, protože pomáhá našemu trávení díky velkému přísunu vlákniny. Ale jako u každé jednostranné diety, i zde platí, že všeho moc škodí.



Před konzultací
−34 kg

Analýza vašeho těla na certifikovaném přístroji


Vzorový jídelníček pro kontrolu vaší ideální váhy


60 minut s nutričním specialistou


Chci vědět více!
Dnes za akční cenu 200 Kč
Původní cena konzultace: 600 Kč

Vláknina pro naše zdraví

Celozrnná dieta je zdravá dieta založená především na konzumaci velkého množství vlákniny, jejíž příjem většina z nás velmi podceňuje. Zatímco odborníci doporučují sníst denně alespoň třicet gramů vlákniny, málokdo z nás toto množství dodržuje. Budeme-li ale dodržovat celozrnnou dietu a zařadíme do našeho jídelníčku přednostně celozrnné pečivo a celozrnné těstoviny, máme příjem vlákniny dostatečně zajištěný.

Existují dva druhy vlákniny, rozpustná a nerozpustná. Nerozpustné vlákniny jsou vlastně zbytky rostlin. Najdeme je například v celozrnném pečivu a zelenině. Hubnoucím efektem je v tomto případě skutečnost, že tato vláknina na sebe v trávicím systému naváže vodu a tím v žaludku zajistí pocit sytosti. Ve střevech potom podporuje peristaltiku, takže nedochází k zácpě či průjmu.

Naproti tomu rozpustná vláknina v tekutině nabobtná a působí při snižování glykemického indexu potravin, tedy zpomaluje vlastně uvolňování cukru do krve. Tím stabilizuje hladinu krevního cukru. Nevzniká proto tak často pocit hladu. Zároveň nabobtnáním zpomalí rychlost vyprazdňování žaludku, čímž na delší dobu navozuje pocit plnosti.

Výhody

  • přijímáme velké množství zdravé vlákniny
  • vláknina v našem trávicím systému vytváří pocit sytosti a tím shazujeme kilogramy
  • konzumujeme zdravé potraviny, především zeleninu, ovoce a obiloviny

Nevýhody

  • vzhledem k tomu, že vláknina na sebe váže vodu, je nezbytné si neustále kontrolovat pitný režim a pít minimálně 2,5 litru vody denně
  • příliš velké množství vlákniny může způsobit nadýmání a zácpu
  • velký nadbytek vlákniny snižuje účinnost některých léků

Princip stravování podle celozrnné diety

Vzorový jídelníček celozrnné diety

1. den
Müsli s ovocem
Pomeranč, jablko
Pečené kuře s vařeným bramborem a zeleninovou oblohou, k pití neslazené minerálky
Celozrnný rohlík a rajče s paprikou
Salát z celozrnných těstovin se zeleninou
2. den
Tvaroh s čerstvým ovocem, k pití sklenice mléka
Celozrnná bulka se sýrem měkkým (cottage) nebo plátkovým
Pečený pstruh s opékanými brambory, k pití filtrovaná voda
Ovocný jogurt
Zapečená směs klasického květáku, římského květáku a brokolice
3. den
Celozrnný chléb s dietní šunkou
Banán, mandarinka
Celozrnné těstoviny s dušeným krůtím masem
Ovocné müsli
Rizoto s baby karotkou, hráškem a kukuřicí
4. den
Celozrnná bulka s miskou zeleninového salátu, k pití sklenice 100% džusu
Kiwi, bílý jogurt
Omeleta z celozrnné mouky plněná zeleninovou
Mandarinka, jablko
Dušené kuře s rajčaty a paprikou
5. den
Vařené vajíčko s celozrnným chlebem, k pití sklenice mléka nebo 100% džusu
Acidofilní mléko
Telecí na paprice s rýží, k pití neslazené minerálky nebo filtrovaná voda
Celozrnný rohlík se zeleninou
Vařená treska se zelenými fazolkami
Na nic nečekejte. Objednejte se do Světa zdraví dnes za akční cenu 200 Kč.
Běžná cena za konzultaci je 600 Kč. Udělejte první krok již dnes!
Chci konečně zhubnout
O hubnutí v NUTRIADAPT jste mohli slyšet v těchto médiích: E15.cz Blesk Katka Cosmopolitan ProŽeny.cz Lidové noviny Rytmus Života Nova ČT1 Žena a život