Sdílej se svými přáteli...

Nízkoproteinová dieta

Jak na nízkoproteinovou dietu?

Rozhodně nelze doporučit nízkoproteinovou dietu pro hubnutí. Na druhou stranu má tato dieta svůj význam při léčení různých metabolických poruch. Pomáhá zmírňovat příznaky a zlepšuje pacientův život.



Před konzultací
−12 kg

Analýza vašeho těla na certifikovaném přístroji


Vzorový jídelníček pro kontrolu vaší ideální váhy


60 minut s nutričním specialistou


Chci vědět více!
Dnes za akční cenu 200 Kč
Původní cena konzultace: 600 Kč

Nedopusťte, aby se vám odbourávaly svaly

Nízkoproteinová dieta, tedy dieta, která preferuje stravu s nízkým obsahem bílkovin, se doporučuje především pacientům s fenylketonurií. Tito nemocní totiž neumí trávit proteiny, díky nim se v těle hromadí metabolicky nebezpečné produkty. Také při poškození či nemoci ledvin a jater se ordinuje nízkoproteinová dieta.

Jak je to ale vlastně s příjmem proteinů, kolik jich člověk pro svůj růst vlastně potřebuje? Často se uvádí, že by denně měl sníst 1 gram proteinů na 1 kilogram své váhy. Rozhodně by proteiny neměl vynechávat, potřebuje je pro správnou funkci svého těla. Pokud omezíme příjem proteinů, omezí se zároveň příjem aminokyselin.

Proteiny pro svou funkci potřebujeme, jsou zdrojem pro stavbu svalů i další životní funkce, například tvorbu protilátek. Nevýhodou je, že si tělo proteiny neumí skladovat jako třeba tukové zásoby. Pokud je nemá, sahá tam, kde je najde, tedy především do svalů. Pokud tělo dlouhodobě nedostává proteiny, bere si je ze svalové tkáně. Dochází pak k chudnutí svalů, protože se proteiny odbourávají. Jejich nedostatek působí i větší nemocnost (tvorba protilátek nefunguje, jak by měla), porušeny jsou hormonální funkce (hormony jsou proteiny), zvyšuje se hladina cholesterolu, krvácivost. Z toho vyplývá, že výrazně omezovat konzumaci proteinů se nevyplácí a má své místo jenom tam, kde je to z medicinského hlediska nezbytné. Pokud jde o hubnutí, ke snížení váhy zde může dojít jedině chudnutím svalstva, tedy naprosto nesprávným způsobem. Mnohem větší efekt při hubnutí mají vysoce proteinové diety.

Výhody:

  • větší podíl rostlinné stravy je prospěšný zdraví;
  • omezují se jídla těžká na trávení, takže nedochází k takové únavě po jídle jako při konzumaci masa;
  • u některých metabolických poruch, například chronického selhání ledvin oddálí konečný stav a zmírní příznaky

Nevýhody:

  • může dojít k nedostatku některých stopových prvků a látek;
  • hubnutí probíhá ztrátou svalů, což je negativní jev;
  • rozhodně nelze doporučit dlouhodobě bez lékařského dohledu, i v případě, že je ordinována lékařsky, musí být pacient pod dohledem

Princip při stravování nízkoproteinové diety:

Vzorový jídelníček nízkoproteinové diety

1. den
Celozrnný chléb s Ramou nebo jinými rostlinnými tuky, rajče, k pití nízkobílkovinná mléka,
Ovoce podle chuti a sezóny, například jablka,
Vařené těstoviny z nízkobílkovinné mouky se zeleninou a malým množstvím kuřecího masa,
Mrkvový salát,
Zeleninový vývar
2. den
Celozrnný rohlík se sójovým jogurtem, k pití nebílkovinná mléka, například konopné mléko,
Ovoce podle chuti a sezóny, například hrušky,
Neloupaná vařená rýže, přírodní krůtí plátek,
Okurkový salát,
Zapečená brokolice
3. den
Celozrnný chléb s plátkem dietní kuřecí šunky, k pití nízkobílkovinná mléka,
Ovoce podle chuti a sezóny, například švestky,
Pečený pstruh s bylinkovými brambory,
Rajčatový salát,
Vařený květák se strouhankou
4. den
Kornspitz se sójovým sýrem tofu, k pití neslazený zelený čaj,
Ovoce podle chuti a sezóny, například meruňky,
Králík na másle s dušenou zeleninou a nebo tvarohové ovocné knedlíky z nízkobílkovinné mouky,
Smoothie nápoje mixované z ovoce a zeleniny (například z rukoly, z jablek a mrkve, z pomeranče, mrkve a zázvoru),
Polévka z dýně
5. den
Celozrnný rohlík se salátem z rajčat a paprik, k pití nebílkovinná mléka,
Ovoce podle chuti a sezóny, například třešně a višně,
Vařené nudle z nízkobílkovinné mouky s polevou z rozmačkaného ovoce (například maliny),
Salát z pampelišek nebo jiný bylinkový salát,
Směs z dušené nebo vařené kořenové zeleniny
Na nic nečekejte. Objednejte se do Světa zdraví dnes za akční cenu 200 Kč.
Běžná cena za konzultaci je 600 Kč. Udělejte první krok již dnes!
Chci konečně zhubnout
O hubnutí v NUTRIADAPT jste mohli slyšet v těchto médiích: E15.cz Blesk Katka Cosmopolitan ProŽeny.cz Lidové noviny Rytmus Života Nova ČT1 Žena a život