Sdílej se svými přáteli...

Vegetariánská dieta

Pomůže veganství s hubnutím?

Vegetariánství je životním stylem. Při vegetariánské dietě si musíte dávat pozor, abyste svému tělu dodali všechny nezbytné látky, které potřebuje k zajištění všech svých funkcí. Vynecháním masa totiž svůj jídelníček ochuzujete o důležitý zdroj bílkovin.



Před konzultací
−10 kg

Analýza vašeho těla na certifikovaném přístroji


Vzorový jídelníček pro kontrolu vaší ideální váhy


60 minut s nutričním specialistou


Chci vědět více!
Dnes za akční cenu 200 Kč
Původní cena konzultace: 600 Kč

Jezte dostatek bílkovin i minerálů

Vegetariánství může existovat i v umírněnější podobě, kdy dietář konzumuje některé potraviny živočišného původu, například mléko, mléčné výrobky, vejce či med. Nebo se vyhýbá pouze červenému masu a konzumuje bílé maso a ryby. Veganství, nejstriktnější forma vegetariánství, pak zakazuje konzumaci všech živočišných potravin. Musíte se tedy obejít i bez vajíček a výrobků z nich a bez mléčných výrobků.

Vegetariánskou dietu můžete vyzkoušet také ze zdravotních důvodů. V případě, že se pro vegetariánství rozhodnete, dejte si pozor především na dostatečný příjem bílkovin, ale také železa, zinku, draslíku, riboflavinu a vitamínu B12. Počítejte s tím, že potřebná denní dávka bílkovin pro vaše tělo je zhruba jeden gram počítaný na jeden kilogram vaší hmotnosti.

Čím nahrazovat bílkoviny v mase? Najdete je především v luštěninách, takže do svého jídelníčku zařaďte fazole, hrách, čočku. Vynikajícím zdrojem proteinů je i sójové mléko. Vegani by měli pít sójové mléko obohacené o vitamín B12, protože se jinak vyskytuje v mléčných výrobcích a vejcích a bude jim tedy chybět.

Železo najdete například v sušeném ovoci nebo sušených luštěninách. Je ale nutné je jíst s potravinami obsahujícími vitamín C, aby se správně vylučovalo. Draslík najdete v brokolici nebo špenátu. Dnes už existují výborné náhražky masa, například sójový sýr tofu, tempeh. Jisté je, že vegetariánská strava vede také k hubnutí, i když to většinou nebývá hlavním důvodem, proč si ji lidé vybírají.

Výhody:

  • Vyloučením živočišné stravy zároveň odstraníte z jídelníčku tučné pokrmy.
  • Dieta vede ke štíhlé linii, ačkoli to většinou není hlavní důvod jejího dodržování.
  • Bezmasým jídlem ulehčujete práci svému trávicímu systému.

Nevýhody:

  • Potraviny živočišného původu jsou pro vás tabu.
  • Musíte si hlídat složení stravy, aby v něm nechyběly bílkoviny, základní minerály a vitamíny.
  • Je těžší hledat nové recepty a variace jídel, abyste se při vaření nedostali do stereotypu.

Princip stravování podle vegetariánské diety:

Vzorový jídelníček při vegetariánské dietě s povolenými mléčnými výrobky, vejci a medem

1. den
Celozrnný rohlík se sójovým sýrem,
Ovoce - pomeranč,
Zeleninové rizoto se sójovým sýrem tofu,
Okurkový salát s jogurtovým dresinkem,
Fazolová polévka
2. den
Bílý netučný jogurt s kukuřičnými lupínky,
Ovoce – mandarinka, kiwi,
Tempeh s míchanou zeleninou na Čínu a rýží,
Rajčatový salát s jogurtovým dresinkem,
Vařené brambory s dušenou zeleninovou směsí (hrášek, kukuřice, mrkev)
3. den
Müsli s ovocem a sklenice mléka,
Ovoce – jablko,
Vařené fazole, Kuskus se zelenými fazolkami,
Mrkvový salát,
Zapečená brokolice se smetanou a sójovým sýrem tofu
4. den
Plátek celozrnného chleba s křenovou pomazánkou,
Ovoce – hruška,
Čočka na kyselo se zelím,
Paprikový salát s jogurtovým dresinkem,
Vaječná omeleta s rajčaty a paprikami
5. den
Ovesná kaše s medem a ořechy,
Ovoce – banán,
Těstoviny s houbami a uzeným tempehem,
Ředkvičkový salát,
Čočková polévka s krutony z celozrnného chleba
Na nic nečekejte. Objednejte se do Světa zdraví dnes za akční cenu 200 Kč.
Běžná cena za konzultaci je 600 Kč. Udělejte první krok již dnes!
Chci konečně zhubnout
O hubnutí v NUTRIADAPT jste mohli slyšet v těchto médiích: E15.cz Blesk Katka Cosmopolitan ProŽeny.cz Lidové noviny Rytmus Života Nova ČT1 Žena a život