Sdílej se svými přáteli...

Klíčení luštěnin: Proč s ním začít a jakým chybám se vyhnout

Luštěniny představují perfektní zdroj komplexních sacharidů, vlákniny i zdravých bílkovin.

Díky absenci lepku a laktózy jsou vhodné téměř pro všechny.

Publikováno: 16.8.2021



Před konzultací
−12 kg

Analýza vašeho těla na certifikovaném přístroji


Vzorový jídelníček pro kontrolu vaší ideální váhy


60 minut s nutričním specialistou


Chci vědět více!
Dnes za akční cenu 200 Kč
Původní cena konzultace: 600 Kč

Nejsou luštěniny jako luštěniny. V čem se jednotlivé druhy liší?

Především v podmínkách pěstování, způsobu a době sklizně. Některé naklíčíte, jiné klíčit nezkoušejte.

Nutriční složení luštěnin

Z luštěnin získáte významné množství kvalitních bílkovin. Avšak navzdory jejich vysokému obsahu z nich nepřijmete kompletní spektrum aminokyselin.

Příjmu všech aminokyselin docílíte, budete-li konzumovat luštěniny v kombinaci s celozrnnými obilovinami, případně pseudoobilovinami (pohankou, quinou, jáhly aj.). 

V luštěninách najdete také značné množství vlákniny a nezanedbatelné množství tuků. Většinu tuků tvoří zdraví prospěšné nenasycené mastné kyseliny, v menší míře fosfolipidy.

Zařazení luštěnin do jídelníčku

Nejste na konzumaci luštěnin zvyklí? Zvolte jejich postupné, avšak pravidelné zařazení do jídelníčku. Pochutnat si na nich můžete v mnoha podobách.

Skvěle poslouží jako základ pomazánek, hummusů, gulášů, indických dhálů, chilli, jako příloha do salátů, slaných koláčů nebo sladkých dezertů.

Luštěniny si skvěle rozumí s rostlinnými oleji, římským kmínem, fenyklem, zázvorem, bobkovým listem, saturejkou, mořskými řasami, chilli a indickým kořením (asafoetidou).

Luštěniny a nadýmání

Je vám po konzumaci luštěnin těžko? Problém může spočívat ve způsobu jejich tepelné úpravy.

Než přivedete luštěniny k varu, nezapomeňte je dostatečně dlouho namáčet a důkladně propláchnout.

Při vaření odebírejte pěnu vytvářející se na hladině vody a alespoň jednou je sceďte a dále vařte v čisté vodě. Pomalým vařením luštěnin docílíte jejich měkké konzistence.

TIP: Dobu vaření luštěnin zkrátí téměř o polovinu tlakový hrnec.

Dáváte přednost luštěninám v plechu? Před jejich konzumací je opět nezapomeňte několikrát propláchnout.

Klíčení luštěnin

Nadýmání můžete předejít také klíčením luštěnin. Věděli jste, že samotným klíčením luštěnin zlepšíte jejich nutriční i senzorickou kvalitu? Naklíčené navíc získají na chuti i zdraví. 

Klíčky luštěnin vykazují také vyšší obsah některých vitaminů a minerálních látek. 

Pamatujte, že ve vlhkém prostředí se dobře dařím nepřátelským bakteriím, např. Salmonele. Budete-li luštěniny klíčit, dbejte na správný postup klíčení i jejich následné skladování.

Veděli jste, že klíčit a poté ihned konzumovat lze jen některé druhy luštěnin (např. mungo fazole)? Jiné je třeba po klíčení uvařit (např. klasické červené fazole). 

Závěrečné shrnutí

  1. Nebojte se luštěnin. Představují ideální potravinu do zdravého i redukčního jídelníčku.
  2. Nepodceňujte tepelnou úpravu luštěnin.
  3. Budete-li luštěniny klíčit, dbejte na správný postup klíčení i skladování.
Na nic nečekejte. Objednejte se do Světa zdraví dnes za akční cenu 200 Kč.
Běžná cena za konzultaci je 600 Kč. Udělejte první krok již dnes!
Chci konečně zhubnout
O hubnutí v NUTRIADAPT jste mohli slyšet v těchto médiích: