Sdílej se svými přáteli...

Nafouklé břicho: Co vypovídá o vašem jídelníčku?

Jak se zbavit plynatosti? Pomůže úprava jídelníčku.

Milé ženy, cítíte se nafouknuté i mimo období menstruace?

Přečtěte si, jak může nafouknuté břicho souviset s jídelníčkem.

Publikováno: 18.2.2021



Před konzultací
−12 kg

Analýza vašeho těla na certifikovaném přístroji


Vzorový jídelníček pro kontrolu vaší ideální váhy


60 minut s nutričním specialistou


Chci vědět více!
Dnes za akční cenu 200 Kč
Původní cena konzultace: 600 Kč

Pocit nafouknutého břicha pociťujeme čas od času každá z nás.

Kromě menstruačního cyklu za něj může genetická predispozice, složení střevního mikrobiomu, intolerance na některé potraviny, psychika, ale také složení stravy.

Plynatost: Přirozená součást trávení nebo zdravotní problém?

Střevní plyny představují přirozenou součást trávení.

Většina jich vzniká činností střevních bakterií, menší podíl je připisován polknutému vzduchu nebo plynům, které do trávicího traktu pronikají krví.

Za normálních podmínek plyny odchází ústy nebo konečníkem a pocit nafouknutého břicha člověka po určité době opustí. Co ale dělat v případě, kdy tomu tak není?

V první řadě navštivte vašeho lékaře, který vyloučí možné zdravotní problémy.

Jste-li zdravá jako řípa, zaměřte pozornost na váš jídelníček.

Příčiny nafouknutého břicha spojené se stravou

Velké množství vlákniny

Zařadily jste do jídelníčku více ovoce a zeleniny, celozrnných výrobků, luštěnin, ořechů nebo třeba semínek? Všechny tyto potraviny obsahují vysoký podíl vlákniny.

Vláknina přináší trávení celou řadu benefitů, ale pokud na ni nejste zvyklé, je třeba její množství v jídelníčku navyšovat postupně.

Nadměrný příjem vlákniny může vést k plynatosti a jí doprovázejícím bolestem.

Nezdravá strava

Nezdravý životní styl včetně stravování dokáže negativně ovlivnit bakteriální složení střeva. Zdravá výživa může mít naopak pozitivní vliv na složení střevního mikrobiomu i jeho fungování.

Které potraviny je dobré konzumovat (ve zdravé míře) pro zlepšení mikrobiálního prostředí?

  • mléčné výrobky s probiotiky (jogurty, kefíry, acidofilní mléka)
  • kvašenou zeleninu vč. kimchi
  • fermentované sójové výrobky (tempeh, miso, tamari)
  • kysané zelí
  • jablečný ocet
  • fermentovaný čaj kombucha
  • doplňky stravy s probiotiky

Nadměrně velké porce jídla

Rozhodli jste se, že přiberete na váze? Zvyšování porcí v krátkém čase nemusí prospívat vašemu zažívání.

V praxi platí tato rovnice: Větší množství jídla = větší obsah ve střevě = větší tlak na stěny trávicího traktu = pocit nafouknutého břicha

Časté žvýkání

Za problémy s plynatostí může v některých případech také časté žvýkání žvýkaček. Říkáte si, jak je to možné?

Každé kousnutí totiž doprovází vzduch, který, jak je uvedeno v úvodu článku, putuje do trávicího traktu. Čím více žvýkáme, tím větší množství vzduchu přijímáme.

Problémy může rovněž způsobovat nadměrná konzumace perlivých nápojů nebo také hltání.

Na nic nečekejte. Objednejte se do Světa zdraví dnes za akční cenu 200 Kč.
Běžná cena za konzultaci je 600 Kč. Udělejte první krok již dnes!
Chci konečně zhubnout
O hubnutí v NUTRIADAPT jste mohli slyšet v těchto médiích: E15.cz Blesk Katka Cosmopolitan ProŽeny.cz Lidové noviny Rytmus Života Nova ČT1 Žena a život