Sdílej se svými přáteli...

Bílkoviny v potravinách – proteiny

Jaká existují mléka?

Pro trénující a hubnoucí lidi by se bílkoviny měli stát jednou z nejdůležitějších složek v jejich stravování. Zjistěte, v jaké potravině jich naleznete nejvíce.

Publikováno: 16.5.2013



Před konzultací
−12 kg

Analýza vašeho těla na certifikovaném přístroji


Vzorový jídelníček pro kontrolu vaší ideální váhy


60 minut s nutričním specialistou


Chci vědět více!
Dnes za akční cenu 200 Kč
Původní cena konzultace: 600 Kč

Ten, kdo se alespoň z části zajímá o zdravý životní styl a snaží se stravovat podle zásad tohoto trendu, jistě ví, že nejdůležitější složkou vyváženého i dietního jídelníčku jsou bílkoviny. Je to především stavební kámen pro budování svalové hmoty, významný pomocník pro redukci hmotnosti či podpora imunity. Bílkovinám se také jinak říká proteiny a jsou tvořeny z menších částí – aminokyselin. Dalšími základními živinami jsou pak sacharidy a tuky.

Poměr bílkovin

Pro často cvičící lidi, kteří chtějí podpořit budování své svalové hmoty, jsou proteiny velmi vhodné. V jejich stravě by měly tvořit převážnou část jídla. Pro správný přepočet se udává, že by posilující jedinec měl denně přijmout až 1,5 g na 1 kg jeho hmotnosti a to jak ve formě jídla, pití, tak i v nejrůznějších suplementech, kterých je na trhu nepřeberné množství.

Pro zbylou část populace, která se už tolik nevěnuje zesílení svých svalů, by poměr bílkovin ve stravě měl být kolem 10 – 15%, tj. 0,8 g na 1 kilogram váhy. Větší příjem je pak pro náš organismus velkou zátěží, při níž by mohlo dojít ke špatnému trávení a nebo k zatížení jater a ledvin. K tomuto stravování pak může pomoci i mléčná dieta.

Potraviny bohaté na bílkoviny

Snad největším obsahem bílkovin se může pochlubit želatina, což je živočišný produkt z kůží a šlach zvířat. Obsahuje až 86 g bílkovin na 100 g želatiny. Dalším velkým zdrojem jsou vejce, resp. sušený vaječný bílek, který má v sobě na 100 g i přes 82 g bílkovin. Dále jsou důležitými potravinami s vysokým podílem proteinů například mléčné výrobky, maso, ryby, syrovátka, sója a potraviny z ní vyrobené, tofu nebo i luštěniny.

Hodnotu výživových látek, v našem případě bílkovin, pro danou surovinu můžeme nejlépe zjistit na obalu. Obsah je ve většině případů uváděn na 100 g potraviny, proto si nepleťme toto množství s jednou porcí.

Obsah bílkovin ve 100 g

  • krůtí prsa 21 g
  • vepřová kýta 18 g
  • tuňák 23 g
  • tofu natural 16 g
  • cottage sýr 12 g
  • tvaroh 10 g
  • vejce 13 g
  • sója 48 g
Na nic nečekejte. Objednejte se do Světa zdraví dnes za akční cenu 200 Kč.
Běžná cena za konzultaci je 600 Kč. Udělejte první krok již dnes!
Chci konečně zhubnout
O hubnutí v NUTRIADAPT jste mohli slyšet v těchto médiích: E15.cz Blesk Katka Cosmopolitan ProŽeny.cz Lidové noviny Rytmus Života Nova ČT1 Žena a život