Sdílej se svými přáteli...

Nejčastější mýty o obilovinách

Nepravdy o obilovinách, o kterých se nejčastěji dočtete

Mám se obilovin obávat nebo je do jídelníčku pravidelně zařazovat? A co lepek, škodí mému zdraví?

Na tyto často kladené otázky vám rádi odpovíme a mýty o obilovinách tak vyvrátíme.

Publikováno: 17.12.2018



Před konzultací
−17 kg

Analýza vašeho těla na certifikovaném přístroji


Vzorový jídelníček pro kontrolu vaší ideální váhy


60 minut s nutričním specialistou


Chci vědět více!
Dnes za akční cenu 200 Kč
Původní cena konzultace: 600 Kč

Potraviny a výživa jsou, zvláště dnes, v popředí zájmu společnosti. V oblasti výživy existuje mnoho trendů zaujímajících k obilovinám zcela odlišný přístup.

Vedle doporučení vycházejících od výzkumných pracovníků, lékařů a odborníků přes výživu, se tu a tam v tisku objevují klamné informace matoucí čtenáře.

A jaké nepravdy o obilován se v tištěné podobě nejčastěji vyskytují?

Lepek strašák

Autoři nejmenovaných článků před lepkem varují a čtenářům doporučují postupně přecházet na bezlepkovou dietu v domnění, že tak pro své zdraví udělají to nejlepší.

Pokud však člověk netrpí alergií či intolerancí na lepek, je jeho vynechání z jídelníčku zbytečné. Jeho bezdůvodným vyřazením a po delší době znovuzařazením si dotyčný koleduje o výskyt zdravotních potíží, jež s konzumací lepku souvisí.

Bezlepková dieta je také finančně nákladná a ve výběru produktů i značně limitující.

Tmavé, vícezrnné, speciální = celozrnné

Přestože je celozrnné pečivo tmavší barvy než klasické, pšeničné, vyrobené z bílé mouky, ne všechno tmavé pečivo je celozrnné a pro tělo přínosné.

Tmavá barva pečiva může být klamem, a tudíž podvodem pro zákazníky, kteří se v oblasti zdravé výživy tolik neorientují.

Tmavá barva pečiva může být způsobena barvivem, nebo také praženými obilovinami. Při jejich pražení (při vysokých teplotách) vznikají látky zdraví škodlivé.

Je-li pečivo vícezrnné, neznamená to, že je také celozrnné. Vícezrnné pečivo obsahuje i mlýnské výrobky z jiných obilovin (než z klasické pšenice či žita), luštěnin a olejnin. Celkové množství těchto použitých surovin odpovídá nejméně 5 % z celkové hmotnosti použitých mlýnských výrobků.

Speciální druhy pečiva v sobě zahrnují mimo obilovin i další suroviny, např. brambory, zeleninu, mléčné výrobky aj., přičemž jejich množství se pohybuje od 10 % výše z celkové hmotnosti surovin.

Celozrnné z celých zrn

Že celozrnné pečivo obsahuje celá zrna? Další lež, které mnozí naletí. Celozrnné pečivo neobsahuje jen a pouze celá zrna, nýbrž 80 a více % celozrnných muk, otrub apod.

Přeceňovaná špalda

Pšenice špalda je velmi často nadhodnocenou obilovinou, stejně jako quinoa, amarant a jiné tzv. pseudoobiloviny. Ačkoli mají uvedené druhy obilovin vyšší nutriční hodnotu v porovnání s běžně dostupnými obilovinami, nijak závratně se od nich neliší.

Na nic nečekejte. Objednejte se do Světa zdraví dnes za akční cenu 200 Kč.
Běžná cena za konzultaci je 600 Kč. Udělejte první krok již dnes!
Chci konečně zhubnout
O hubnutí ve Světě zdraví jste mohli slyšet v těchto médiích: E15.cz Blesk Katka Cosmopolitan ProŽeny.cz Lidové noviny Rytmus Života Nova ČT1 Žena a život