Sdílej se svými přáteli...

15 základních potravin pro rychlé a zdravé večeře

Z čeho vařit rychlé a zdravé večeře?

Často se říká, že nejdůležitější jídlo dne je snídaně. Pokud se zajímáte o zdravý jídelníček, který navíc pomůže s hubnutím, měli byste věnovat pozornost každému jídlu, včetně večeře.

V tomto článku vám poradíme, jaké živiny a potraviny jsou vhodné pro rychlé a zdravé poslední jídlo dne.

Publikováno: 13.6.2016



Před konzultací
−9 kg

Analýza vašeho těla na certifikovaném přístroji


Vzorový jídelníček pro kontrolu vaší ideální váhy


60 minut s nutričním specialistou


Chci vědět více!
Dnes za akční cenu 200 Kč
Původní cena konzultace: 600 Kč

Zelenina

Denně byste měli sníst 3-5 porcí zeleniny rozdělené po celý den, tzn. alespoň 1 porci k večeři.

Listová

Patří k nejzdravějším. Může být prevencí před srdečními chorobami, diabetem a dokonce i rakovinou. Nejlepší je mangold, špenát, brokolice, hlávkové zelí, římský či ledový salát a různé druhy kapusty a brukve. Listová zelenina je ideální do salátů.

Kořenová

Mrkev, celer, česnek, řepa, petržel a další jsou výborné především do polévek a navíc bohatým zdrojem vitamínů, minerálů, vlákniny a dalších nezbytných živin.

Dušená

Podusit můžete v podstatě jakýkoli druh zeleniny. Bude to chutná a rychle připravená večeře. Zkuste třeba květák – asi ho znáte spíše jako smažený, ale existuje řada zajímavých způsobů, jak ho připravit zdravěji.

Paprika

Zvolte k večeři cokoli s červenou kapií, která obsahuje skoro 4x více vitamínu C než citrusy, silné antioxidanty a více než polovinu doporučené denní dávky betakarotenu. Kromě toho podporuje trávení. Dobrá je syrová, nejzdravější tepelná úprava je v troubě.

Libové bílkoviny

Proteiny jsou pro náš organismus nepostradatelné. Navíc pomáhají zmírňovat pocity hladu a odbourávat tuky. Pokud máte problémy s nočními útoky na ledničku, večeře obsahující bílkoviny může tyto noční chutě zahnat.

Pro zdravou lehkou večeři je nejlepší připravovat jejich živočišné zdroje (maso) grilováním, povařením v mírně vroucí vodě nebo na páře.

Drůbeží maso

Je zdravější než červené, zejména krůtí patří k nejdietnějším, a řadí se mezi tzv. superpotraviny. Radí se dělat jej bez kůžičky. Vhodnou volbou k večeři je např. vývar.

Losos

Je nabitý omega-3 mastnými kyselinami, které mají klíčový význam pro správnou činnost mozku a chrání proti řadě nemocí – kardiovaskulárních (snižují totiž vysoký krevní tlak a hladinu cholesterolu), artritidě i rakovině. Dále pomáhají při alergiích (zmírňují astma a ekzémy) a cukrovce.

Sója

Dáváte-li přednost rostlinným zdrojům proteinů, tak hlavní jsou luštěniny včetně sóji. K večeři si dejte třeba nízkotučné tofu či tempeh, na vegetariánských webech najdete mnoho zajímavých receptů.

Celozrnné výrobky

Najdete v nich vlákninu podporující trávení, která vás rychle a na delší dobu zasytí (opět dobrý způsob, jak omezit noční výpravy za jídlem).

Hnědá rýže

Kromě vlákniny je bohatá na spoustu dalších živin, jako vitamín B, fosfor, selen, mangan, draslík a hořčík. Tím chrání před nemocemi srdce, některými typy rakoviny, ulevuje při bolestech zubů a migrénách, podporuje zažívání a nervový systém.

Quinoa

V posledních letech si nachází cestu rovněž do českých kuchyní. Najdete v ní podobné živiny jako v hnědé rýži a díky tomu, že je podobná sóji, je skvělá pro vegetariány a vegany.

Amarant

Má nejvíce bílkovin ze všech obilovin, zejména významnou esenciální aminokyselinu lysin působící proti oparům, urychlující hojení a podporující tvorbu hormonů, enzymů a protilátek.

Se semínky quinoy a amarantu se dá v kuchyni vyloženě kouzlit a používat k celé řadě pokrmů, rozhodně tuto exotiku vyzkoušejte.

Nevíte, co z výše uvedených potravin konkrétně udělat? Doporučujeme tyto pokrmy:

Dýňovo-čočková polévka s celozrnným chlebem

Kromě toho, že je bohatá na spoustu cenných látek, lahodí nejen jazyku, ale také oku – má krásnou sluníčkovou barvu!

Mexická tortilla s kuřecím masem a hnědou rýží

Mexická jídla jsou oblíbená pro svou pikantní chuť a rychlou přípravu. Maso je vhodné grilované, přidejte ještě černé fazole a salsu.

Quiche z quinoy

Quiche je slaný francouzský koláč. Zkuste jej upéct např. s brokolicí, červenou paprikou, červenou cibulí a pórkem, ozdobte mozarellou, ovčím nebo kozím sýrem.

Listový salát s uzeným lososem

Ideální lehká a na přípravu snadná letní večeře. K dochucení nezapomeňte dijonskou hořčici, olivový olej a citronovou šťávu.

Středomořská sekaná

Tento neobvyklý, ale chutný recept se skládá z mletého krůtího masa, červené papriky, červené cibule, petržele, bazalky, bílků, sýru feta a oliv. Podáváme se salátem či dušenou zeleninou.

Na nic nečekejte. Objednejte se do Světa zdraví dnes za akční cenu 200 Kč.
Běžná cena za konzultaci je 600 Kč. Udělejte první krok již dnes!
Chci konečně zhubnout
O hubnutí ve Světě zdraví jste mohli slyšet v těchto médiích: E15.cz Blesk Katka Cosmopolitan ProŽeny.cz Lidové noviny Rytmus Života Nova ČT1 Žena a život