Sdílej se svými přáteli...

Kvalitní spánek díky těmto potravinám

Spánek podporuje soustředění, paměť, rychlé reakce a jasné myšlení, snižuje stres a zlepšuje náladu.

Věděli jste ovšem, že k dobrému spánku vám pomohou i konkrétní potraviny? Jestli ne, přečtěte si tento článek a určitě je vyzkoušejte.

Publikováno: 11.11.2019



Před konzultací
−12 kg

Analýza vašeho těla na certifikovaném přístroji


Vzorový jídelníček pro kontrolu vaší ideální váhy


60 minut s nutričním specialistou


Chci vědět více!
Dnes za akční cenu 200 Kč
Původní cena konzultace: 600 Kč

Kvalitní spánek je důležitý pro fyzickou i psychickou pohodu.

Organismus při něm obnovuje energii, regeneruje svaly, udržuje klíčové tělesné funkce, zmírňuje bolest a snižuje rizika vzniku různých onemocnění.

Kouzlo je ve vitamínech a minerálních látkách

Existují 4 hlavní vitaminy a minerální látky spojené s kvalitním spánkem.

  • Tryptofan
  • Hořčík
  • Vápník
  • Vitamín B6

Tyto látky podporují tvorbu hormonů melatoninu a serotoninu, které regulují tzv. cirkadiánní rytmus, tj. spánek a probouzení se. Zaměřte se tedy na potraviny, v nichž se vyskytují.

Tryptofan

Jedná se o aminokyselinu, která se po požití přemění na serotonin a následně na melatonin.

Naleznete ji v mléčných výrobcích, drůbeži, mořských rybách a plodech, ořeších a semínkách, luštěninách, ovoci (jablka, banány, broskve, avokádo), zelenině (špenát, brokolice, chřest, cibule) a obilovinách.

Hořčík a vápník

Někdy se hořčíku přezdívá spánkový minerál. Jeho absence může být přímo spojena se spánkovými problémy. Podobné je to s vápníkem.

Mezi jejich nejlepší zdroje patří tmavá listová zelenina, mléčné produkty, ořechy a semena, ryby, sójové boby, banány, avokádo a speciálně obohacené cereálie, obiloviny, chleba a pomerančové džusy.

Vitamín B6

Pomáhá měnit tryptofan na melatonin a jeho nedostatek se může projevit sníženou hladinou serotoninu, spánkovými obtížemi i špatnou náladou až depresí. Najdete jej hlavně ve slunečnicových a lněných semínkách, různých druzích masa, sušených švestkách, banánech, avokádu a špenátu.

Kiwi

Kromě výše uvedeného jsou bohaté na antioxidanty a vitamin C (až 117 % celkového denního příjmu!). Navíc nejsou kalorické, jeden plod má jen 50 kalorií.

Ovesné vločky

Jsou populární jako snídaně, můžete si je ale klidně dát i před spaním. Rozhodně je to lepší volba než bílé pečivo či rafinované těstoviny.

Višně

Výborné jsou jak samotné, tak ve formě džusu. Sklenice višňové šťávy před spaním stimuluje uvolnění melatoninu v těle.

Sýr cottage

Je skvělým zdrojem tryptofanu a libových bílkovin.

Losos

Losos a jiné tučné mořské ryby jsou bohaté na vitamin D a omega-3 mastné kyseliny pomáhající zvyšovat tvorbu serotoninu. Omega-3 mastné kyseliny jsou důležité i pro zdraví srdce a mozku.

Banány

Najdete v nich mj. tryptofan, hořčík a draslík. Tyto látky napomáhají uvolnění svalů a navození klidu před usnutím.

TIP: Perfektní svačinka před spaním jsou např. banánové muffiny z celozrnné mouky a s mandlemi.

Heřmánkový čaj

Kromě jiných antioxidantů obsahuje apigenin, který se váže na receptory v mozku a navozuje tak ospalost. Tuto látku doporučují odborníci lidem trpícím nespavostí.

Antioxidanty v heřmánkovém čaji rovněž bojují se záněty v těle, zlepšují imunitu a snižují úzkost. 2 šálky denně vám pomohou rychleji usnout a spát klidně celou noc.

Další vhodné nápoje jsou teplé mléko, mandlové mléko a čaj z kořene kozlíku lékařského (stejně jako valeriánské kapky), máty nebo marakuji.

Mandle

Mandle jsou dobrým zdrojem hořčíku a spolu s kvalitním spánkem mají celou řadu dalších zdravotních výhod, včetně snížení rizika vzniku různých chronických nemocí.

Na nic nečekejte. Objednejte se do Světa zdraví dnes za akční cenu 200 Kč.
Běžná cena za konzultaci je 600 Kč. Udělejte první krok již dnes!
Chci konečně zhubnout
O hubnutí v NUTRIADAPT jste mohli slyšet v těchto médiích: E15.cz Blesk Katka Cosmopolitan ProŽeny.cz Lidové noviny Rytmus Života Nova ČT1 Žena a život